spe suke coklat ?

HARI : ISNIN ..   WAKTU : PAGI ..  LOKASI : DI DALAM KELAS ..

monitor : bangun semua !!! [ murid2 semua berdiri ] ASSALAMMUALAIKUM CKGU !!!
murid2 semua : ASSALAMMUALAIKUM CKGU !!!!
cikgu : ye .. waalaikummusalam murid2 semua .. ok semua boleh duduk .. 
murid2 : TERIMA KASIH CKGU !!!! [ smbil duduk ]
cikgu : baiklah , hari ini kita akan bincangkan satu isu .. ok , murid2 sila duduk ..
murid1 : kita nk bincang pasal ape cikgu ?
cikgu : hari ini kita bincang pasal coklat .. ok ,, saya nak tahu .. siapa dalam kalangan kamu semua suka makan coklat ? sila angkat tangan ..


[ majoriti semua pelajar mengangkat tangn ] 
ckgu : waaa !! ramai rupanya yg suka makan coklat .. [ muka terkejut sikit ] ok , saya nk tahu kenapa kamu suka mkan coklat ?
murid1 : sebab dia sedap cikgu ..
murid2 : betol tu cikgu .. lagi2 coklat cadbury .. sedap siot .. heheh .. [ senyum cm kerang busuk ]
ckgu : [ senyum ]aik ! ka mu yg lelaki pun suka makan coklat ?
murid2 : yelaa cikgu .. benda sedap tu cikgu .. hehe .. [sengeh yg teramat buruk ]

[ tibe2 seorang murid perempuan menyampuk ]

murid perempuan : eee !! saya tak suka makan coklat cikgu .. 
cikgu : [ muka hairan ] ehh ! kenapa awk tak suka pulak ? selalunya perempuan suka makan coklat ..
murid perempuan : saya tak suka laa .. sebab dia menggemukkan dan jerawat senang timbul kalau makan coklat .. ee !! [ buat muka gedik ]
cikgu : [ senyum ] haaa .. nie laa yg saya nkk ckp .. kalau awk semua nk tahu .. coklat nie bukan sejenis makanan yg menggemukkan.. dia sebenarnya baik untuk kesihatan jugak .. ok , kalau awk semua nk tahu coklat sebenarnya salah satu makanan yg disarankan dlm menu diet .. haaa .. sebenarnya coklat ni ade byk khasiat dari segi kesihatan .. mungkin awk semua anggap yg coklat menjadi punca kita menjadi gemuk ... itu adalah tidak benar sama sekali .. coklat merupakan makanan yg baik untuk kesihatan .. coklat mengandungi antioksida yg dapat menjaga jantung kita &menurunkan tekan darah .. malah , ia juga dapat mengurangkan stress .. selain itu , ia juga melembabkan , melembutkan , menguatkan & menghaluskan kulit .. coklat juga bukan merupakan penyebab JERAWAT .. perubahan hormor & amalan pemakan yg kurang baik yg menyebabkan tumbuhnya jerawat .. jadi korg semua jgn pula nk menyalahkan coklat bila tumbuh jerawat kat muka kamu .. hehe ..

[ semua murid2 terkejut mendengar apa yg baru cikgu smpaikan ]

murid perempuan : yeke cikgu coklat tak menggemukkan ?
cikgu : takk .. tapi kamu jgn laa makan coklat byk2 bila dah tahu coklat ta menggemukkan .. [ murid perempuan tadi senyum ] awk kena laa ambil dlm kuantiti yg sepatotnya .. ni tak ! satu hari kalau boleh nk makan smpai 3-4 bar coklat .. tu dah terlebih dos maknanya ..hehe ..

[ semua murid ketawa apabila cikgu berkata begitu ]

*************************************************************************
  • coklat boleh diklasifikasikan sebagai coklat tulin @ coklat kompaun ..
  • coklat tulin hendaklah mengandungi tidak kurang daripada 5% lemak sayuran .. 
  • coklat yg digunakan sebagai salutan untuk mmbuat biskut & konfeksyeneri hendaklah mengandungi tidak kurang daripada 12% likur koko ..
  • terdapat 3 jenis coklat : coklat susu , coklat putih & coklat kosong ..
PERATUS TENAGA DARIPADA PROTIN , LEMAK & KARBOHIDRAT DALAM COKLAT .

Jenis
% Sumbangan Tenaga
Protein Lemak Karbohidrat
Coklat Kosong 4% 57% 39%
Coklat Susu 7% 52% 41%
Coklat Putih 5% 51% 43%



❤ anda suke post nie ? tekan aje button LIKE ❤

6 orang budak chubby:

cik loly said...

LOLY PUN SUKE COKLAT !!! hehe .. best laa post farah kli nie .. suke3 !! :P

cikk chubby said...

haha .. farah pun suke .. hee ~ btw tengs cument .

Miss Tira said...

Akak lagi suka coklat. Siapa yang tak suka coklat memang pelik laa. HAhaha~

cikk chubby said...

HAHA .. btol2 .. tengs kak tira ..

Gadis Ungu said...

suka sgt2 coklat....

afiq said...

gadis ungu..
awk suke coklat ye...
nnti sye belikan untuk awk...
yg sedap2 pnye..

Post a Comment

sila tinggalkan pesanan anda . ♥♥♥